czy imię bohatera jest ważne? Czy wyrazisty charakter lub gorący temperament nie liczą się bardziej? Być może. Ale dlaczego słynni bohaterowie literaccy nazywają się np. Scarlett O’Hara i Rhett Butler, a nie jakiś Adam czy jakaś Sywia? Niezapomniane imiona podkreślają wyjątkowość bohaterów. Jak odpowiednio je dobrać?

Jako pisarz stajesz się „rodzicem” swojego bohatera. Jesteś jednak w dużo lepszej sytuacji, ponieważ masz szansę najpierw dobrze go poznać, a następnie nadać imię. Może Ci się to wydawać bez znaczenia, ale pomyśl: jakie imiona bohaterów pamiętasz? Imiona takie jak: Gandalf, Ignacy Borejko, Andrzej Kmicic po prostu jakoś same się zapamiętują. Imienia bohatera nie pozostawiajmy przypadkowi.

Co można zasugerować za pomocą imienia?

  • cechy wyglądu zewnętrznego
  • cechy charakteru,
  • pochodzenie społeczne,
  • upodobania.

Pamiętaj, żeby nie popaść w rutynę i nie nadawać bohaterom imion i nazwisk, które sugerują coś  zbyt jednoznacznie. Taka tendencja panowała w dramacie oświeceniowym. W słynnym Powrocie posła występują bohaterowie o nazwiskach Gadulski czy Szarmancki. Było to częścią ówczesnej konwencji literackiej, współcześnie jednak już bardzo niemodnej.

Na co zwrócić uwagę, by imię nie było ani zbyt oczywiste, ani zbyt przypadkowe?

Unikaj podobnych imion

Dla bohaterów pierwszoplanowych nie wybieraj imion, które rymują się ze sobą (np. Kasia i Basia) lub też takich, które pochodzą z tej samej rodziny wyrazów, np. Maria i Marianna, ponieważ wówczas imiona – a tym samym postacie – mogą się czytelnikowi pomylić.

Najlepiej jest nadać bohaterom imiona, które zaczynają się od różnych liter, ponieważ kiedy napięcie zaczyna rosnąć, czytelnicy czytają coraz szybciej i tylko omiatają wzrokiem imiona. Niedobrze byłoby, gdyby w najbardziej emocjonującym momencie musieli kartkować poprzednie strony, ponieważ wydawało im się, że czytali o innym bohaterze…

 Inspiruj się znaczeniem i pochodzeniem imion

Miej także w zwyczaju zapisywanie sobie ciekawych imion i nazwisk spotkanych osób. Jeśli jednak żadne z nich nie pasuje do Twojego bohatera, może zainspirujesz się znaczeniem i pochodzeniem? Wystarczy przeszukać zasoby takich stron jak Bankimion czy Księgaimion, by dowiedzieć się czegoś więcej na temat imion.

 Z kolei nazwisko można wybrać spośród 400 000 polskich nazwisk zebranych na stronie Genealogia. A jeśli zamierzasz się bardziej wgłębić w historię rodziny Twojego bohatera, przyda Ci się strona Familysearch.

Pamiętaj o brzmieniu imienia

Przy doborze imienia nie można też zapomnieć o skojarzeniach, jakie budzą w nas określone dźwięki. I tak np. imię Milena będzie kojarzyło się z osobą łagodną, a Karina z kimś energicznym.

Nazywając postaci, warto też zwrócić uwagę na relację pomiędzy głoskami a wywoływanymi przez nie skojarzeniami. Językoznawcy zajmujący się symbolizmem fonetycznym wykazali, że dźwięki, które de facto nic nie znaczą, wywołują określone skojarzenia. Oto zestawienie niektórych głosek i ich symboliki:

  • p, b, t, d, k, g – szybkość, solidność, niezawodność,
  • a – wielkość, stabilność,
  • i – małość, lekkość, jasność,
  • y, e – przyjemność, wysokość
  • u – ciemność, małość

I na koniec: najtrudniejsze: dobrać imię do nazwiska. Jeśli odpowiednio dobierzesz skojarzenia fonetyczne, być może wyjdą z tego takie niezapomniane kombinacje, jak: Anna Karenina, Emma Bovary?

Czasami może się zdarzyć, że właściwe imię bohatera przyjdzie Ci do głowy dopiero pod koniec pracy nad powieścią. Dlatego nie sil się za wszelką cenę na to, by wymyślić imię przed przystąpieniem do pisania. Być może musisz najpierw wystarczająco dobrze poznać swojego bohatera, by nadać mu imię. W takiej sytuacji nadaj mu imię robocze, by następnie, w miarę rozwoju wydarzeń odkryć to właściwe.

Pamiętaj jednak, by nie popadać w manię nadawania udziwnionych imion bohaterom. W uzasadnionym przypadku Twój bohater może nazywać się po prostu Jan Kowalski. Zdarzało się nawet, że słynni bohaterowie literaccy wcale nie mieli imion. Bohater Procesu Kafki to K. Brak imienia i nazwiska ma w tym wypadku uwydatnić bezbronność człowieka uwięzionego w mechanizmie biurokracji.

Źródło: Katie Alexon, Three Tips for Naming Characters, The Writer Practice

Powiązane wpisy:

Największe pragnienie bohatera

Czy Twój bohater jest rozczarowany? Powinien być.

Bohater i jego tajemnica

Typy bohaterów:

Kobieciarz i uwodziciel

Wieczna nastolatka

Bezwzględna karierowiczka

Konsekwentny perfekcjonista

Nadopiekuńcza matka

Ambitna chłopczyca

Perfekcyjna żona

Superbohater lub niszczyciel

Wrażliwa domatorka

Egocentryczna socjopatka

Kusicielka lub femme fatale

Apodyktyczny władca

Tajemniczy odludek

Wieczny chłopiec

Wojowniczka lub mścicielka

Najlepszy Przyjaciel głównego bohatera

Przyjaciel głównego bohatera-Mentor

Przyjaciel głównego bohatera-Mędrzec

Czarny charakter