nadopiekuńcza matka to bardzo emocjonalna, ekspresywna postać o dużym potencjale literackim. Doskonale sprawdza się w wyrazistej roli na drugim planie. Jej bezgraniczne oddanie bliskim może stać się ciężarem, przysparzając bohaterom dylematów moralnych. Jak stworzyć taką postać?

Bohaterka o typie nadopiekuńczej matki, paradoksalnie, wcale nie musi być matką. Tym, co wyróżnia ją spośród innych bohaterów jest nadmiernie poczucie odpowiedzialności za życie innych. Zwykle jej celem życiowym jest macierzyństwo, jednak gdy w tym momencie nie jest jej ono dane, opiekuje się cudzymi dziećmi, pacjentami, uczniami, współpracownikami itd.

Dzieci lub ci, o których dba nadają jej życiu sens i znaczenie. Jeśli opiekuje się chorymi, pacjenci nazywają ją aniołem. Jej opiekuńcza natura skłania ją do angażowania się w działalność organizacji charytatywnych. Bez wahania pomoże też nieznajomemu na ulicy.  Jeśli jest matką, przyjaźni się z kobietami, które są równie jak ona oddane są dzieciom i rodzinie. Może rozmawiać godzinami o najnowszych metodach wychowawczych.

Ma tendencję do przedkładania dobra innych ponad własne. Nie potrafi odmawiać, nakłada na siebie zbyt dużo obowiązków, aby wszystkich zadowolić. Jest typem męczennicy, gotowej poświęcić się dla dobra grupy. Jeśli w grę wchodzi dobro dziecka, nie cofnie się przed niczym. Gdy jej dziecko jest o coś oskarżane, weźmie całą winę na siebie, nawet jeśli miałaby to później okupić depresją.

Jej nadopiekuńczość może jednak stać się dla innych ciężarem. Często chroni innych przed niebezpieczeństwami, które nie istnieją. Nie przyjmuje do wiadomości, że takim działaniem niszczy niezależność swych bliskich. Nie potrafi przyznać przed sobą, że panicznie boi się utracić osobę, którą się opiekuje.

Chce czuć się potrzebną i trudno jej pogodzić się z tym, że dzieci muszą kiedyś dorosnąć i opuścić dom. Jest bardzo podatna na syndrom pustego gniazda. Robi wszystko, by ludzie myśleli, że jej potrzebują, ale w rzeczywistości to ona nie potrafi żyć bez nich.  Zajmując się problemami innych, unika myślenia o sobie. Boi się własnych myśli i emocji.

Aby ukazać pełnię osobowości tej bohaterki dobrze jest zmusić ją do tego, by uwolniła się od przywiązania do dzieci lub tych, którymi się opiekuje. W odkryciu własnej tożsamości może jej pomóc hobby, takie jak np. joga czy pisanie, jak również inni bohaterowie, a zwłaszcza:

Tajemniczy odludek może pokazać jej, że spędzanie czasu w samotności nie musi być przekleństwem,

Wrażliwa marzycielka może nauczyć ją, jak wniknąć w głąb siebie.

Po wyostrzeniu cech tej postaci, można zbudować bohaterkę, która winę za swoje rozczarowania zrzuca na dzieci i w ten sposób utrudnia im rozpoczęcie niezależnego życia. Czuje, że zrezygnowała z wszystkiego, by je wychować, a teraz wymaga szacunku i posłuszeństwa.

Często rani swoich bliskich, ale twierdzi, że robi to dla ich dobra. Wpędza ich w poczucie winy, by ich kontrolować. Za wszelką cenę chce okazać się pomocną. Uważa, że jej bliscy nie potrafią przetrwać bez niej, a tak naprawdę to ona jest od nich uzależniona.

Znane postaci literackie o typie nadopiekuńczej matki to: Demeter, Mary Poppins, wdowa Douglas w Przygodach Hucka Finna, Meg March w Małych kobietkach, Elinor Dashwood w Rozważnej i romantycznej czy Barbara Niechcic w Nocach i dniach.

Źródło: Victoria Lynn Schmidt, 45 Master Characters, Writers Digest Books, 2007.

Przeczytaj także:

Jak wczuć się w bohatera

Czy Twój bohater jest rozczarowany? Powinien być.

Bohater i jego tajemnica

Jak pisać o emocjach

Konflikt sposobem na przedstawienie bohaterów

Jak zmusić bohatera do działania

Typy bohaterów:

Kobieciarz i uwodziciel

Wieczna nastolatka

Bezwzględna karierowiczka

Konsekwentny perfekcjonista

Nadopiekuńcza matka

Ambitna chłopczyca

Perfekcyjna żona

Superbohater lub niszczyciel

Wrażliwa domatorka

Egocentryczna socjopatka

Kusicielka lub femme fatale

Apodyktyczny władca

Tajemniczy odludek

Wieczny chłopiec

Wojowniczka lub mścicielka

Najlepszy Przyjaciel głównego bohatera

Przyjaciel głównego bohatera-Mentor

Przyjaciel głównego bohatera-Mędrzec

Czarny charakter