w pierwszej części tego poradnika pisałam o trzech aktach, które składają się na fabułę miłosną. Oto one:

Akt I: Miłość odnaleziona. Bohaterów przedstawia się czytelnikowi przeważnie w chwili, gdy rozpoczyna się ich miłość. Pod koniec tej fazy są już głęboko w sobie zakochani i chcą się połączyć na zawsze. Jednocześnie jest to moment, w którym muszą się rozdzielić. Zakochani są więc szczęśliwi, ale krótko.

Na przeszkodzie miłości stać może konkretny wróg (rodzice, były mąż/żona, a może porywacz?). Kochanków rozdzielić może także okrutny los (śmiertelna choroba, wypadek samochodów). Kluczowe pytanie historii miłosnej brzmi: czy zakochani są w stanie tę przeszkodę pokonać?

Akt II: Miłość poddana próbie. Zakochani są rozdzieleni. Przynajmniej jeden z kochanków (ten bardziej aktywny) czyni wysiłki, by połączyć się z ukochaną. (W polskiej literaturze chyba najbardziej spektakularnym przykładem takiej walki o oswobodzenie uwięzionej ukochanej są dzieje miłości Skrzetuskiego i Heleny Kurcewiczówny.) Ważne, by przeszkody, które stoją na drodze miłości były trudne do pokonania. Przynajmniej pierwsza próba powinna się nie powieść, aby zwiększyć suspens. Zwycięstwo nie może przyjść łatwo.

Akt III: Kochankowie połączeni: aktywny bohater pokonuje w końcu wszystkie przeszkody. Kochankowie są połączeni i wracają do emocjonalnej intensywności pierwszej fazy. Miłość, poddana próbie, jest teraz silniejsza.

W literaturze miłość nie poddana próbie nie jest prawdziwą miłością. Czytelnik musi być pewien, że bohaterowie zasługują na miłość, której poszukiwali. Miłość w literaturze nie jest darem, lecz czymś, co trzeba zdobyć.

Historia miłosna nie musi zakończyć się szczęśliwie. Często zapominamy o tym, że miłość ma dwie strony: tę dobrą (zakochiwanie się) i tę złą (odkochiwanie się). Średnio na tysiąc historii o zakochiwaniu się, przypada jedna o odkochiwaniu się. Tymczasem, można stworzyć ciekawą, pełną dramatyzmu historię opowiadającą właśnie o gasnącej miłości.

Powiązane wpisy:

Jak stworzyć wątek miłosny (1)

Jak pisać o emocjach

Czy Twój bohater jest rozczarowany? Powinien być.

Największe pragnienie bohatera

Jak zbudować napięcie

Sceny i sequele