Internauci czytają zwykle nieuważnie i niecierpliwie. Poszukują w tekście konkretnych informacji łatwych do zlokalizowania i szybkiego przyswojenia. W efekcie, czytanie przypomina raczej przeglądanie. W stworzeniu tekstu łatwego do przeglądania może pomóc zasada odwróconej piramidy. Jak ją zastosować?

Badania eyetracking, pokazujące wędrówkę gałki ocznej po ekranie, dowodzą, że kluczowym obszarem tekstu w Internecie jest jego górna, lewa część. Co to oznacza?

  • Internauta czyta stosunkowo uważnie tytuł tekstu i ewentualnie kilka słów pierwszego akapitu/lidu.
  • Następnie skanuje pierwsze słowa kolejnych linijek znajdujących się najbliżej lewej krawędzi ekranu.
  • Kilka linijek znajdujących się wewnątrz tekstu może przeczytać uważniej.
  • Resztę tekstu skanuje wzdłuż lewego marginesu w dół.

Wniosek z tego taki, że im wyżej oraz im bliżej lewej strony znajduje się dana partia tekstu, tym większą uwagę czytelnika ma szansę zdobyć. Tytuł jest ważniejszy od pierwszego akapitu. Pierwsze słowo tytułu jest ważniejsze od drugiego, pierwsze zdanie pierwszego akapitu jest ważniejsze od kolejnego itd.

Zachować taką hierarchię w tekście pomaga zasada odwróconej piramidy. Zgodnie z tą zasadą, najważniejsze informacje umieszczać należy na początku tekstu, tak by odbiorca mógł natychmiast zorientować się, o czym jest tekst i czy chce go czytać. Potem stopniowo przechodzimy do coraz bardziej szczegółowych informacji i wątków pobocznych:

Zasada odwróconej piramidy

Zasada odwróconej piramidy

Jak przełożyć tę zasadę na tekst?

  • Tytuł, który jest czytany najuważniej, powinien być bardzo nośny informacyjnie i zaczynać się od najmocniejszych słów kluczowych, bo znajdują się one najbliżej lewej krawędzi.
  • Wprowadzenie (bądź lid) rozpoczynamy również od najmocniejszych słów kluczowych, a jego pierwsze zdanie musi być najbardziej nośne informacyjnie.
  • Pierwszy akapit jest ważniejszy od pozostałych, a jego pierwszych kilka słów ważniejszych od reszty tekstu.

Zasada odwróconej piramidy przydatna jest także z tego względu, że w Internecie tekst ma charakter bardziej otwarty, można go w każdej chwili zmodyfikować. Zwykle zmiany wprowadza się w warstwie szczegółów, które dzięki zastosowaniu zasady odwróconej piramidy łatwo jest zlokalizować.

Więcej na temat zasady odwróconej piramidy w książce Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu.

Powiązane wpisy:

Jak pisać teksty dla Internetu

 

Jak sformułować tytuł tekstu internetowego

 

Jak zwiększyć konwersacyjność tekstu internetowego

Gdzie wstawiać i jak opisywać linki