Joanna Wrycza-Bekier

doktor nauk humanistycznych/certyfikowany trener biznesu/autorka 7 książek, które pomagają lepiej pisać

Niestrudzenie badam teksty internetowe, literackie, reklamowe i naukowe i zgłębiam zasady ciekawego pisania. Moje odkrycia opisałam w sześciu książkach oraz na blogu http://poradnikpisania.pl/, który czyta kilka tysięcy pasjonatów pisania.
Wierzę, że nie ma nudnych tematów, a sposoby zaciekawiania czytelnika są uniwersalne. Wskazówkami na temat pisania dzielę się ze studentami i uczestnikami szkoleń. Od 7 lat wykładam w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu Gdańskiego, a od roku jestem opiekunem merytorycznym studium podyplomowego Copywriting. Content menedżerski. Storytelling w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku.
Nauczając, łączę wiedzę akademicką z podejściem biznesowym. Kieruję się dewizą docendo discimus (ucząc innych, sami się uczymy), dlatego wiele inspiracji zawdzięczam moim czytelnikom, studentom i kursantom.

Organizujesz szkolenia, warsztaty lub konferencje? Wybierz temat, który Cię interesuje i poznaj moje kwalifikacje.

WEBWRITING
Pod koniec studiów polonistycznych nieoczekiwanie zafascynowało mnie to,  jak zmienia się tekst na ekranie. Połączyłam wiedzę filologiczną z mało znaną wówczas dziedziną, webwritingiem. W efekcie powstał doktorat na temat hipertekstu, kilkadziesiąt artykułów na temat komunikacji w Sieci (np. ten o etykiecie w e-mailach), a później ciepło przyjęta przez czytelników książka Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu, która po kilku latach doczekała się drugiego wydania. Pracownicy instytucji kultury znajdą wskazówki na temat pisania tekstów internetowych w mojej najnowszej książce Webwriting w kulturze. Jak zapowiadać wydarzenia kulturalne w internecie. W szkoleniach z webwritingu koncentruję się na tym, jak szybko przyciągnąć uwagę czytelnika, a następnie ją utrzymać, zadbać o przejrzystość, podnieść pozycję w wyszukiwarce i zwiększyć konwersję. Przygotowuję także ekspertyzy stron internetowych.

BLOGOWANIE
Pięć lat temu po raz pierwszy w życiu spełniłam swoje postanowienie noworoczne i założyłam bloga http://poradnikpisania.pl/, który pierwotnie miał być stroną promującą moje książki. Po kilku miesiącach blogowania pisałam coraz bardziej szczerze i odważnie, a tematy, które miały się wkrótce wyczerpać, cudownie się rozmnażały.  Dziś blog ma kilka tysięcy czytelników, których łączy pasja pisania. Wraz z IKM w Gdańsku przygotowałam obszerną infografikę na temat blogowania o wiedzy. Doświadczeniami dzielę się na szkoleniu o pisaniu blogów eksperckich.

KREATYWNE PISANIE I STORYTELLING
Kreatywnemu pisaniu i stylistyce poświęciłam dwie książki: Szkołę twórczego pisania i bestsellerową Magię słów. Zależy mi na tym, by uczestnicy moich warsztatów (np. tych dla Maszyny do pisania) rozbudzili lub podsycili w sobie radość pisania oraz by rozprawili się z blokadami, które hamują ich twórczy rozwój. Gdy już wiedzą, jak wydobyć i wzmocnić swoje pisarskie atuty, wypróbowują sztuczki stylistyczne, z których od wieków korzystali pisarze i dzięki którym teksty nabierają wyrazistości i blasku. A wszystko to w przyjaznej i twórczej atmosferze. Bez opiniowania i krytykowania.
Sztuka opowiadania nie ogranicza się tylko do literatury. Na zajęciach ze storytellingu pomagam wyczarować opowieść z analizy statystyk, hasła encyklopedycznego, fachowego tekstu na blogu czy notki biograficznej. Tak, by czytelnik nie czuł, że czyta, lecz że rozmawia ze znajomym.

PISANIE NAUKOWE
Opublikowałam blisko 30 artykułów naukowych, a swój warsztat szlifowałam na kursach Writing for the Sciences (Stanford Online) oraz Reading to Learn in Science (Stanford Online). W książce Kreatywna praca dyplomowa przedstawiłam metody twórczego czytania, notowania i pisania tekstów naukowych, na podstawie których szkolę studentów, doktorantów i wykładowców.

KRÓTKIE TEKSTY W SOCIAL MEDIA
Niedawno zauważyłam, że choć w Internecie można opublikować tekst dowolnej długości, rozkwitają w nim formy krótkie. Zaczęłam analizować tweety, haiku, posty na Facebooku, teksty piosenek, opisy produktów, aforyzmy, opisy SEO. Tak powstała najnowsza książka Fast text. Jak pisać krótkie teksty, które błyskawicznie przykują uwagę.

E-LEARNING
Od 3 lat prowadzę kursy e-learningowe (np. autorski kurs webwritingu), szkolę z metodyki e-learningu i publikuję artykuły na temat edukacji zdalnej. Na platformie e-learningowej łatwiej otworzyć się tym, którzy baliby się zaprezentować swoje prace w grupie, na żywo. Podczas kursu online operujemy jedynie słowem pisanym, co wymaga od trenera dużej precyzji i delikatności. Wiedzę metodyczną w tej dziedzinie doskonaliłam na kursach: Projektowanie i prowadzenie kursów e-learningowych (AGH) oraz Prowadzenie webinarów (Webcomm).

 

Przygotowując szkolenia, analizuję teksty Klienta, a następnie tworzę dedykowane materiały i ćwiczenia oraz prezentacje wedle opracowanego przeze mnie projektu slajdów edukacyjnych. Dyplom trenera biznesu zdobyłam w Szkole Trenerów Biznesu Akademii SET. Emisję głosu ćwiczyłam w Open Voice Studio, a wystąpienia publiczne w Szkole Dobrej Mowy.

Szkoliłam z pisania tekstów internetowych i kreatywnego pisania pracowników takich firm i instytucji jak: Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, Staromiejski Dom Kultury w Warszawie, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku, Muzeum Emigracji w Gdyni, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, Słupski Inkubator Technologiczny, Urząd Marszałkowski w Gdańsku, Klub Trenera Biznesu SET, Akademia PRoto. Więcej o programie moich warsztatów przeczytasz tutaj.

Od niedawna występuję też na konferencjach branżowych, takich jak: Bibliocamp czy Marketing Progress.

Chcesz wziąć udział w szkoleniu otwartym? Zajrzyj do kalendarium.
Chcesz, bym poprowadziła warsztat lub prelekcję na temat pisania tekstów, a może masz inne pytanie? Napisz do mnie.
Nie zajmuję się konsultowaniem ani opiniowaniem tekstów literackich.

Zapisz

Zapisz