obry tekst naukowy musi wykazać się przekonującą argumentacją. Należy zatem posiąść sztukę dobrego argumentowania, na którą składa się znajomość:
- struktury argumentowania,
- odpierania kontrargumentów,
- rozpoznania fałszywej argumentacji.
Struktura argumentowania
Celem argumentowania jest poparcie jakiegoś twierdzenia, dlatego też argumenty muszą przywoływać jak najwięcej „materiału dowodowego”, wspierającego postawioną w pracy tezę. Mogą to być:
- fakty,
- dane statystyczne,
- wypowiedzi ekspertów i autorytetów,
- anegdoty,
- studia przypadku,
- przykłady.
Odpieranie kontrargumentów
Tekst naukowy to nie tylko wywód złożony z własnych argumentów. Należy wykazać się doskonałą znajomością kontrargumentów. Trzeba gruntownie je poznać, a następnie przyjąć bądź obalić.
Rozpoznawanie fałszywej argumentacji
Znajomość błędów w argumentacji pozwala uniknąć ich we własnym wywodzie oraz, co ważniejsze, zidentyfikować je w innych tekstach naukowych. Oto typowe błędy w argumentacji naukowej:
- subiektywne podporządkowanie innych tekstów naukowych własnej tezie,
- stosowanie niesprawdzonych argumentów,
- nadużywanie cytatów, pochodzących od autorytetów,
- uogólnienia,
- banalizowanie, upraszczanie,
- budowanie fałszywych tez i ich obrona.
na podstawie: L.von Werder, Kreatives Schreiben von wissenschaftlichen Hausarbeiten und Referaten.
Powiązane wpisy:
Przeczytaj także:
Jak stworzyć tezę pracy dyplomowej
Jak unikać pretensjonalności w stylu naukowym
Argumentowanie w tekście naukowym
Jak stworzyć plan pracy dyplomowej