pisząc tekst dla Internetu, nie należy bagatelizować linków. Niepozorny link stał się nieodłączną częścią każdego internetowego tekstu i pewnie dlatego nie uświadamiamy sobie, że zmienia on sposób, w jaki ten tekst zostaje odczytany i zrozumiany. Link decyduje o skojarzeniach czytelnika, kontroluje dostęp do informacji, można wręcz zaryzykować stwierdzenie, że tworzy znaczenia. Właściwe wstawianie i opisywanie linków jest więc nie lada wyzwaniem dla autora.

Linkiem może być właściwie wszystko: tytuł tekstu, zdjęcie, przycisk, widżet. W tym poście zajmę się linkami osadzonymi w tekście. Oznacza się je zwyczajowo kolorem niebieskim i dodatkowo podkreśla. Linki osadzone są bardzo pożyteczne, ponieważ odciążają tekst z nadmiarowych informacji, odsyłają po nie czytelnika do innych miejsc na tej samej stronie lub w Internecie. Zwykle po kliknięciu w link, czytelnik może uzupełnienić informacje lub poznać wyjaśnienie terminu.

Nie należy jednak nadużywać tej strategii. Nie chcemy przecież, by nasz czytelnik wraz z pierwszym kliknięciem opuścił tekst i pożeglował w innym kierunku. Nawet jeśli hipertekst raz na zawsze odmienił tekst, to jednak nie do tego stopnia, by pozbawiać go wszelkich znamion spójności. Dlatego też, linki nie powinny nadmiernie rozpraszać czytelnika.

Gdzie wstawić link?

Najlepiej na końcu zdania lub akapitu. Dzięki temu  internauta doczyta zdanie lub akapit do końca. Nie wszystkie linki do stron i innych powiązanych tematycznie tekstów muszą być osadzone w tekście. Jeśli nie ma takiej konieczności, lepiej umieścić je pod tekstem. Ważne jednak, by ich dobór był przemyślany, a rekomendowane adresy – sprawdzone.

Jak opisywać link?

Typowym sposobem opisywania linku są dwie formuły: „Kliknij tutaj” oraz „Więcej”. To nie jest dobre rozwiązanie. Czytelnik nie wie, co się za tak opisanymi linkami kryje i dlaczego ma w nie kliknąć, dlatego  nigdy nie opisuj linków „Kliknij tutaj” i „Więcej”. Nie można doprowadzić do sytuacji, w której czytelnik klika tylko po to, by dowiedzieć się, dokąd dane łącze prowadzi. Niepotrzebnie odrywa się wówczas od głównego nurtu naszego tekstu i może już tam nie powróci.

Linki należy opisywać w sposób konkretny: słowem lub wyrażeniem, które mówi czytelnikowi, czego może się spodziewać, po drugiej stronie linku.

Zamiast więc pisać:

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na temat wstawiania linków i pisania tekstów dla Internetu, kliknij tutaj.

Napisz:

Więcej na temat wstawiania i opisywania linków oraz innych zasad webwritingu w książce Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu.

Natomiast linki umieszczone pod tekstem także należy opisywać za pomocą zdania lub równoważnika zdania, a nie podawać często niewiele mówiący adres strony.

Zamiast pisać:

Przeczytaj także: poradnikpisania.pl/webwriting-2/jak-pisac-teksty-dla-internetu/

Napisz:

Przeczytaj także: Jak pisać teksty dla Internetu

 

Przeczytaj także:

Jak pisać teksty dla Internetu

Jak sformułować tytuł tekstu internetowego

Zasada odwróconej piramidy

Jak zwiększyć konwersacyjność tekstu internetowego