Kiedyś czytelnicy dopisywali swoje komentarze na marginesie książki, dziś publikują je w Internecie, a ich opinie poznać może cały świat. Autorzy tekstów internetowych, a zwłaszcza blogerzy zabiegają o dużą ilość komentarzy, gdyż wpływają one na popularność i poczytność ich tekstów. Jeśli chcesz, by Twój tekst prowokował czytelników do rozmowy, poznaj kilka technik, które zwiększą jego konwersacyjność.

Jak zwiększyć konwersacyjność tekstu?

Zwracaj się do czytelnika na „ty”
To nieco kontrowersyjna zasada, bo komunikowanie się na „ty” może być odbierane jako niegrzeczne. Jednak pomyśl, w jakiej sytuacji proponujesz komuś przejście na „ty”? Kiedy pragniesz, by czuł się swobodnie w Twoim towarzystwie, chcesz zmniejszyć dzielący was dystans.

W Internecie zwracanie się na „ty” jest skuteczne z jeszcze innego powodu. Otóż czytelnik zwykle siedzi sam przed ekranem, dlatego tego typu intymny, indywidualny kontakt go nie razi. Czytelnik czuje się wyeksponowany, wyjątkowy; ma wrażenie, że autor zwraca się tylko do niego.

Formułuj pytania w imieniu czytelnika
To najlepszy sposób na zaciekawienie czytelnika. Jeśli w tekście pojawia się pytanie, to czytelnik wie, po co czytać dalej. Pytania w tekście internetowym należy formułować z punktu widzenia  czy w imieniu czytelnika (np. Jak szybko schudnąć?). Dobrze jest także kończyć wpisy na blogu pytaniami, które prowokowałyby do dodawania komentarzy (np. A Ty co o tym sądzisz?).

Używaj trybu rozkazującego jako impulsu do działania
Nazwa tego trybu kojarzy się dość nieprzyjemnie z rozkazami. W istocie jednak tryb ten rzadko służy do formułowania rozkazów, a częściej do wyrażania zachęty, propozycji (np. Uśmiechnij się). Ponadto czasowniki w trybie rozkazującym są impulsem do działania, dlatego w Internecie są właściwie wszechobecne (np. Kup teraz, Zarejestruj się itp.) Zwróć uwagę, że wykonanie tego typu „rozkazów” wymaga niewielkiego wysiłku, dlatego nie wywołują negatywnych skojarzeń.

Więcej na temat konwersacyjności tekstu internetowego w książce Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu.

Powiązane wpisy:

Jak pisać teksty dla Internetu

Jak sformułować tytuł tekstu internetowego

Zasada odwróconej piramidy

Gdzie wstawiać i jak opisywać linki