Chłopak spotyka dziewczynę, ale… Owo „ale” jest sednem historii, ponieważ oznacza przeszkody, które stoją na drodze tej miłości. Jak dobrać do siebie bohaterów miłosnej historii i spiętrzyć przed nimi trudności? Poznaj podstawowe 3 części opowieści z wątkiem miłosnym.
Spis treści:
Jak dobrać do siebie bohaterów
Jak dobrać do siebie bohaterów
Pomiędzy bohaterami musi zaistnieć chemia, najlepiej od razu – tak jak pomiędzy Romeo i Julią. Jeden z zakochanych powinien być bardziej ekspansywny, gotów pokonać przeciwności losu, by zdobyć serce ukochanej/ukochanego. Dobrze, gdy zakochani są w jakimś stopniu źle dopasowani. Różnice mogą wynikać z pochodzenia, wyglądu, stylu życia.
Czytelnik historii miłosnej musi być pewien, że gra toczy się o prawdziwe uczucia. Tutaj powstaje ryzyko, że popadniesz w sentymentalizm. Jeśli piszesz w sposób sentymentalny, kreślisz bohaterów niewyraźną kreską, chcesz, by czytelnik „wykończył” te postacie, użyczył im własnych emocji.
Spraw, by uczucia stały się częścią Twojej historii. Zamiast mówić o miłości, po prostu ją pokaż! A na miłość składa się wiele emocji i często są one skrajne: szczęście i rozpacz, pewność i strach, nadzieja i rozczarowanie.
Historia miłosna w 3 krokach
Podobnie jak opowieść-zagadkę, także historię miłosną można podzielić na 3 części.
1. Miłość odnaleziona
Bohaterów przedstawia się czytelnikowi przeważnie w chwili, gdy rozpoczyna się ich miłość. Pod koniec tej fazy są już głęboko w sobie zakochani i chcą się połączyć na zawsze. Jednocześnie jest to moment, w którym muszą się rozdzielić. Zakochani są więc szczęśliwi, ale krótko.
Na przeszkodzie miłości stać może konkretny wróg (rodzice, były mąż/żona, a może porywacz?). Kochanków rozdziela czasami okrutny los (śmiertelna choroba, wypadek samochodów). Kluczowe pytanie historii miłosnej brzmi: czy zakochani są w stanie tę przeszkodę pokonać?
2. Miłość poddana próbie
Zakochani są rozdzieleni. Przynajmniej jeden z kochanków (ten bardziej aktywny) czyni wysiłki, by połączyć się z ukochaną. Przykładowo Skrzetuski walczył do upadłego o uwolnienie Kurcewiczówny.
Ważne, by przeszkody, które stoją na drodze miłości były trudne do pokonania. Przynajmniej pierwsza próba powinna się nie powieść, choć zwykle sprawdzi się magia cyfry trzy. Zwycięstwo nie może przyjść łatwo.
3. Kochankowie połączeni
Aktywny bohater pokonuje w końcu wszystkie przeszkody. Połączeni kochankowie wracają do emocjonalnej intensywności pierwszej fazy. Miłość, poddana próbie, jest teraz silniejsza.
To dzięki owej próbie czytelnik zyskuje pewność, że bohaterowie zasługują na miłość, której poszukiwali. Miłość w literaturze nie jest darem, lecz czymś, co trzeba zdobyć.
Historia miłosna nie musi zakończyć się szczęśliwie. Często zapominamy o tym, że miłość ma dwie strony: tę dobrą (zakochiwanie się) i tę złą (odkochiwanie). Na tysiąc historii o zakochiwaniu się przypada jedna o odkochiwaniu. Można stworzyć pełną dramatyzmu historię opowiadającą właśnie o gasnącej miłości.
Więcej na temat budowania bohaterów i tworzenia opowieści przeczytasz w mojej książce Szkoła twórczego pisania.
Przeczytaj także:
Jak podsycić tajemnicę wokół bohatera w 3 krokach
Jak budować prawdziwe emocje bohatera w 2 etapach
Jak wczuć się w bohatera w 3 krokach
autorka książek specjalistycznych i beletrystycznych, doktor nauk humanistycznych, certyfikowana trenerka biznesu