O mnie

Poznajmy się

Joanna Wrycza-Bekier

autorka 7 książekktóre pomagają lepiej pisać / autorka 9 książek beletrystycznych / doktor nauk humanistycznych 

Podobno nasze życie jest odpowiedzią na jakieś pytanie. Moje brzmi: „Jak to opisać?”. W moich książkach i na blogu znajdziesz wiele wskazówek, jak ubarwić każdy tekst: blogowy, literacki i reklamowy.

Czy pisania można się uczyć? Nie można. Trzeba:)

Dzięki wiedzy, jak pisać lepiej, pozbędziesz się niepotrzebnych blokad. Przestaniesz zastanawiać się nad tym, czego brakuje Twoim tekstom, a zaczniesz po prostu pisać.

Chcesz, bym wygłosiła prelekcję na temat pisania lub planujesz zorganizować spotkanie autorskie na temat moich książek? Wybierz temat, który Cię interesuje i napisz do mnie.

Webwriting

Pod koniec studiów polonistycznych i germanistycznych zafascynowało mnie to, jak zmienia się tekst na ekranie. W efekcie powstał doktorat na temat hipertekstu. Następnie połączyłam wiedzę z dwóch dziedzin: filologii oraz użyteczności stron, by odkryć zasady pisania tekstów internetowych.

Kiedy w 2009 roku pracowałam nad pierwszym wydaniem książki Webwriting, w polskim internecie nie było jeszcze takiego słowa kluczowego. Obecnie książka doczekała się trzeciego wydania.

Warsztaty z webwritingu prowadziłam m.in. dla pracowników L’Oréal, Viessmann, NC Plus, a także w Pomorskim Parku-Naukowo Technologicznym czy Słupskim Inkubatorze Technologicznym.

Dzieliłam się wiedzą ze studentami podyplomowych studiów biznesowych w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni oraz Akademii Koźmińskiego w Warszawie.

Tu przeczytasz, co to jest webwriting. A tu obejrzysz moją prelekcję o tym, jak podnieść poziom językowy tekstu internetowego.

Blogowanie eksperckie

Ponad 10 lat temu po raz pierwszy w życiu spełniłam swoje postanowienie noworoczne i założyłam bloga Poradnik Pisania. Dziś ma kilka tysięcy czytelników, których łączy pasja pisania.

Na Poradniku Pisania znajdziesz obszerny cykl artykułów Blogowanie eksperckie. Zaproponowałam unikalne metody, które łączą 3 P: pisanie, pedagogikę i psychologię.

Gdy wykorzystasz zasady skutecznego nauczania w artykule eksperckim, będziesz lepiej i łatwiej przekazywać wiedzę. Stanie się ona bardziej zrozumiała dla czytelnika i szybciej zapadnie w pamięć.

Wraz z IKM w Gdańsku przygotowałam też obszerną infografikę na temat blogowania o wiedzy. O tym, jak podnieść poziom bloga eksperckiego mówiłam podczas Content Marketing Strategies organizowanej przez Puls Biznesu.

Obejrzyj moją prelekcję na Online Marketing Day, aby dowiedzieć się, jak wpleść historię do artykułu eksperckiego, a także przekonać się, że opowiadać jest łatwiej niż nie opowiadać.

Najbliższe terminy kursów blogowania eksperckiego ze mną znajdziesz na stronie Maszyny do Pisania.

Webwriting w kulturze i urzędzie

Pracownicy instytucji kultury znajdą wskazówki na temat pisania tekstów internetowych w mojej książce Webwriting w kulturze. Jak zapowiadać wydarzenia kulturalne w internecie.

Cykl moich artykułów poświęconych pisaniu teksów na strony bibliotek ukazał się w czasopiśmie „Nowoczesna Biblioteka”. Natomiast pisaniu tekstów na stronę szkoły poświęciłam moduł kursu e-learningowego dla nauczycieli. O tym, jak uprościć język na stronie urzędu, pisałam na łamach czasopisma „Promocja, kultura i oświata w samorządach”.

Współpracowałam też przy redakcji internetowego kursu muzyki klasycznej Arkana Melomana. Przygotowałam recenzje streszczeń projektów Erasmus Plus dla Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Szkoliłam pracowników Muzeum Emigracji w Gdyni, Staromiejskiego Domu Kultury w Warszawie,  Biura Prasowego Służby Więziennej, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prowadziłam warsztaty w Bibliotece Gdynia, Art Inkubatorze w Sopocie, Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gdańsku, Muzeum Narodowym w Warszawie.

Tutaj przeczytasz wywiad na temat tego, jak zapowiadać wydarzenia kulturalne w internecie, którego udzieliłam portalowi PRoto.

Kreatywne pisanie i storytelling

Każdy, kto ma bogatą wyobraźnię, chce pracować nad warsztatem i wierzy w swoje możliwości, może nauczyć się pisać. Głęboko w to wierzę.

W książce Szkoła twórczego pisania zaprezentowałam podejście holistyczne, łączące wiedzę warsztatową i psychologiczną. Znajdziesz w niej też mądrości z 50 filmów o pisarzach, które obejrzałam. Uświadamiają one, ile trudu i piękna wnosi w życie kreatywność.

Natomiast w Magii słów odkryjesz sztuczki stylistyczne, z których od wieków korzystali pisarze i dzięki którym teksty nabierają wyrazistości i blasku. Posłuchaj, jak opowiadam o książce Magia słów w podkaście Dyskusje o książkach.

Zależy mi na tym, by uczestnicy moich warsztatów rozbudzili lub podsycili w sobie radość pisania oraz by rozprawili się z blokadami, które hamują ich twórczy rozwój. A wszystko to w przyjaznej i twórczej atmosferze. Bez opiniowania i krytykowania.

Na moim blogu znajdziesz ponad 60 artykułów na temat storytellingu. Ucząc pisania opowieści, dzielę się także swoim literackim doświadczeniem.

Pod pseudonimem Emilia Becker publikuję książki beletrystyczne, głównie dla dzieci i młodzieży. Dotąd ukazało się 9 książekSiedem kolorów wspomnieńMarcel i czasPamiętniki marzeń,  Szklanka z koszyczkiemUśmiech DalinkiNad ChmuramiBiblioteczka starych książekPrezent od pana Juliana

Więcej o moich książkach przeczytasz tutaj.

W opowieściach poruszam trudne problemy, wykorzystuję wątki historyczne i często nawiązuję do kultury Kaszub. Tu obejrzysz wywiad na temat Siedmiu kolorów wspomnień, którego udzieliłam w Kaszubskim Forum Kultury. A tutaj posłuchasz audycji w Radiu Gdańsk na temat tej książki.

Sztuka opowiadania nie ogranicza się tylko do literatury. O tym, jak wykorzystać storytelling podczas rozmowy kwalifikacyjnej, mówiłam podczas wywiadu dla Pracuj.pl. Natomiast o tym, jak wpleść historię do komunikatu prasowego, wypowiadałam się na łamach magazynu Prowly.

Retoryka i copywriting

Retoryka jest z nami prawie od zarania dziejów i pokazuje, że ludzie od zawsze musieli przekonywać innych do swych racji, a także pragnęli dobierać środki, które uczynią wypowiedź subtelną i wyjątkową.

Niedawno podjęłam się trudnego wyzwania: z przepastnego skarbca retoryki wybrałam wskazówki, które przydadzą się copywriterowi. Stworzyłam na blogu cykl Retoryka dla copywritera, w którym pokazuję, jak wiedzę retoryczną można wykorzystać nie tylko w mowie, lecz także w tekście.

Retoryka szczególnie przyda się w tworzeniu krótkich form, które rozkwitają w mediach społecznościowych. By odkryć sposoby pisania krótkich treści, analizowałam tweety, haiku, posty na Facebooku, teksty piosenek, opisy produktów, aforyzmy, opisy SEO. Tak powstała książka Fast text. Jak pisać krótkie teksty, które błyskawicznie przykują uwagę.

Tutaj, w bazie wiedzy Whitepress podpowiadam, jak w copywritingu czarować za pomocą słów. A tu posłuchasz, jak w podkaście Ty vs Marketing wyjaśniam, jak pisać, by klienci chcieli czytać.

Chcesz, bym poprowadziła prelekcję na temat pisania lub planujesz zaprosić mnie na spotkanie autorskie?

Darmowy e-book

Jak pisać skuteczne
i zrozumiałe e-maile

Proste i mało znane sposoby, które sprawdzą się podczas pisania każdego firmowego e-maila, a więc dziesiątki razy dziennie.

Dowiesz się, jak:

Zrób dobre wrażenie na adresacie i oszczędzaj czas dzięki sprawniejszej korespondencji!