Aby napisać wciągającą historię, musisz znać największe pragnienie Twojego bohatera: cel życiowy, do którego dąży i dla którego jest w stanie poświęcić wszystko lub prawie wszystko. Jak ten cel odkryć i wzmocnić? Poznaj 12 pytań, dzięki którym dopracujesz pragnienie bohatera.
Spis treści:
Dlaczego trzeba udaremnić pragnienie
12 pytań, dzięki którym dopracujesz cel bohatera
Dobierz bohaterowi pragnienie
Kiedy w Twojej głowie pojawia się postać bohatera, powinieneś jak najszybciej dać mu największe pragnienie: cel życiowy, do którego dąży i dla którego jest w stanie poświęcisz wszystko, a w każdym razie bardzo wiele.
Antygona chce pogrzebać brata. Romeo pragnie ożenić się z Julią. Celem życiowym pani Dulskiej jest zdobycie szacunku społecznego. Najczęstsze pragnienia bohaterów to miłość, pieniądze, sukces, ale Ty możesz wymyślić swojemu bohaterowi jakieś zupełnie nietypowe pragnienie.
Cel życiowy bohatera powinien wynikać z wyznawanych przez niego wartości; być symbolem spełnienia. Określ więc poziom aspiracji bohatera: cel, który zamierza on osiągnąć i który daje mu satysfakcję.
Cel powinien być bliski, możliwy do zdobycia w niezbyt długim czasie, gdyż tylko wówczas będzie wzbudzał napięcie i nadzieję. Przykładowo, bardziej prawdopodobne jest, że utalentowany, ale niezbyt zamożny kucharz zapragnie założyć niewielką restaurację niż ogólnoświatową sieć pizzerii.
By trafnie dobrać cel, sprawdź, jaki archetyp reprezentuje Twój bohater. Tutaj opisałam 13 archetypów bohaterów wraz z ich pragnieniami i obawami.
Dlaczego trzeba udaremnić pragnienie
Załóżmy więc, że bohater bardzo czegoś pragnie. Czytelnik chce, by pragnienie bohatera się spełniło. Natomiast autor musi… rozczarować ich obojga.
Kiedy już wybrałeś bohaterowi pragnienie, musisz zrobić wszystko, by je… udaremnić. Wbrew pozorom jest to zadanie trudne. Pisarz czuje się związany emocjonalnie z bohaterem i z tego powodu nie chce przysparzać mu cierpień. Ponadto, sądzi, że czytelnicy polubią bohatera tylko wtedy, jeśli nie będzie on popełniał błędów. A to jest właśnie największy błąd.
Jeśli będziesz rozpieszczał swoich bohaterów, staną się oni zbyt pasywni. Nie zapominaj o tym, że Twój bohater ma wielkie pragnienie. A przecież prawdziwe pragnienia prowadzą często do dramatycznych, wręcz desperackich wyborów.
Stawiaj bohatera przed trudnymi wyborami. Spraw, by podejmował złe decyzje i pakował się w coraz większe kłopoty. Dzięki temu i czytelnik zaangażuje się w pragnienie bohatera, zacznie zadawać sobie pytania: Co ja bym zrobił na jego miejscu?
Jeśli bohater postępuje zgodnie z tym, co dyktuje mu sumienie, osiąga cel – nawet jeśli nie jest to ten sam cel, który sobie uprzednio obrał. Jeśli postępuje wbrew zasadom, ponosi porażkę.
Nagroda, jaką otrzyma bohater, wcale nie musi, a nawet nie powinna być spełnieniem pragnienia, do którego dążył. W zakończeniu często okazuje się, że ów wymarzony cel był jedynie symbolem, za którym kryje się jakaś inna, nie uświadomiona wcześniej potrzeba emocjonalna. Przykładowo, bohater za wszelką cenę dążył do zbicia fortuny, podczas gdy tak naprawdę zależało mu na zdobyciu pewności siebie.
Jeśli więc chcesz nagrodzić bohatera, musisz mu pozwolić działać w zgodzie z samym sobą. Dzięki temu także i czytelnik odczuje ulgę i satysfakcję. Pamiętaj, że czytelnik wcale nie oczekuje, by zakończenie było szczęśliwe, lecz – satysfakcjonujące.
12 pytań, dzięki którym dopracujesz cel bohatera
Te 12 pytań, które zaproponował Gregory Martin, pomoże Ci odnaleźć i wzmocnić pragnienie bohatera:
- Czego Twój bohater pragnie?
- Dlaczego tego pragnie? Jaka jest jego motywacja? Dlaczego pragnie akurat tego?
- Jaki jest dylemat egzystencjalny, przed którym stoi Twój bohater? (Przykładowo, jeśli bohaterka ma kompleks na punkcie dużego nosa, jej dylematem nie jest duży nos, lecz to, jak się z nim czuje.)
- W jaki sposób bohater dąży do osiągnięcia swojego celu?
- Jaki jest czynnik sprawczy opowieści? Co nadaje jej bieg?
- Jak czynnik sprawczy zmienia położenie, w którym początkowo znajdował się bohater?
- Czy bohater musi pokonywać przeszkody i czy wszystkie są trudne do pokonania?
- Czy przeszkody są różnego rodzaju (w przeciwnym razie jest to ta sama przeszkoda)?
- Czy bohater musi dokonywać wielu trudnych wyborów?
- Czy pod wpływem opisanych w powieści przeżyć w bohaterze zachodzi jakaś zmiana?
- W jaki sposób ta zmiana związana jest z tym, co się dzieje w powieści oraz z wyborami, których dokonuje bohater?
- Czy Twój bohater osiąga dokładnie to, czego chce czy też coś innego, co okazuje się jego prawdziwym, nie uświadomionym pragnieniem?
Źródło: Gregory Martin, Target character and conflict with a handy checklist, The Writer Magazine
Więcej na temat tworzenia bohaterów przeczytasz w mojej książce Szkoła twórczego pisania.
Przeczytaj także:
Jak budować prawdziwe emocje bohatera w 2 etapach
Jak pokazać nastrój bohatera wzorem Nicholasa Sparksa
autorka książek specjalistycznych i beletrystycznych, doktor nauk humanistycznych, certyfikowana trenerka biznesu
6 komentarzy do „Jak dobrać bohaterowi największe pragnienie”
Kurczę, dość znaczące. Muszę teraz dobrze rozważyć moją historię pod kontem tych pytań o_o.
Bardzo pomocny kwestionariusz, za co serdecznie dziękuję. Odpowiedziałam sobie na wszystkie pytania i od razu moja fabuła wydała się być o wiele „pełniejsza”. Mam nadzieję, że cała historia potoczy się w sposób w jaki tego pragnę. Dziękuję jeszcze raz za ten wpis i pozdrawiam 🙂
Kluczem jest stawianie bohaterowi wielu przeszkód na drodze do celu, gdyż generują one konflikty, a co za tym idzie-napięcie. Życzę więc napisania wciągającej powieści z przekonującymi bohaterami:)
Witam. Mam takie pytanie. Czy bohater musi mieć tylko jedno pragnienie? Jeżeli ma ich kilka to źle?
Oczywiście, może być ich więcej, ale w kontekście opowieści jedno z tych pragnień zwykle wysuwa się na pierwszy plan:)
To już wiem, czemu moja historia była taka pusta i straszyła nieokreślonym pesymizmem. Dziękuję bardzo za pytania zawarte w poście 🙂