Jak wczuć się w bohatera w 3 krokach

Aktorka w masce występująca na scenie wieczorem

Jeśli Twoi bohaterowie są nijacy i mało wiarygodni, to nie znaczy, że od razu masz rzucać pisanie. Czasami po prostu wystarczy się w nich lepiej wczuć. W tej roli sprawdzą się techniki aktorskie. Poznaj 3 kroki, dzięki którym poczujesz więź z bohaterem, przewidzisz jego reakcje i zrozumiesz dziwactwa.

Najpierw wyobraźmy sobie bohatera, w którego mamy się wczuć. Niech to będzie inteligentny i oczytany, ale nieśmiały i zakompleksiony chłopak, który chciałby pójść na studniówkę z najpiękniejszą dziewczyną w klasie.

Co dalej?

Po pierwsze: Powiedz

Nasz bohater musi mówić własnymi słowami, a nie jakby ktoś włożył mu je w usta. Jak próbuje umówić się na studniówkę? Będzie mówił cichym głosem, a może wręcz przeciwnie: nienaturalnie głośnym, by dodać sobie animuszu?

Posłuży się slangiem, by sprawiać wrażenie rozluźnionego czy raczej będzie się popisywał wyszukanym książkowym słownictwem? Jeśli już wiesz, to wypowiedz na głos kwestię, z którą zwróci się do swej wymarzonej dziewczyny.

Po drugie: Zagraj

Pomyśl o emocjach, jakie odczuwa Twój bohater i jak na nie reaguje. Pamiętaj, że to nie Twoja reakcja się liczy, lecz bohatera. Wypróbuj różne scenariusze i wybierz ten, która wyda ci się najbardziej naturalny. Dzięki temu popchniesz historię dalej.

Możesz się np. zastanowić, jak chłopak będzie się starał ukryć nerwy i czy mu się to uda? Będzie nerwowo pokasływał albo miętosił w spoconych rękach zeszyt lub bawił się komórką? Następnie spróbuj to zagrać.

Po trzecie: Zapisz

Kiedy już uda Ci się wczuć w Twojego bohatera, ubierz to wszystko w słowa. Wiesz już, co Twój bohater czuje, jakie wykonuje gesty i jak mówi. Teraz musisz tylko sprawić, by czytelnicy pomyśleli: „Gdybym ja miał zaprosić najpiękniejszą dziewczynę w klasie na studniówkę, też bym się tak czuł”.

Jak to zrobić? Nie potrzebujesz wcale wielu słów. Wystarczy mały gest lub idealnie pasujące słowo. Poczuj tę scenę. Wyobraź sobie, jak nasz bohater podchodzi do swojej wymarzonej dziewczyny, a ona nagle podnosi na niego wzrok. A potem już tylko opisz to tak lapidarnie i celnie jak potrafisz.

Źródło: Ellen Macaulay, Acting Lessons: Becoming your character, The Writer Magazine

Więcej na temat budowania bohaterów przeczytasz w mojej książce Szkoła twórczego pisania.

Przeczytaj także:

Jak dobrać bohaterowi największe pragnienie

Jak podsycić tajemnicę wokół bohatera w 3 krokach

Jak rozwinąć konflikt między bohaterami w 5 krokach

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.