Czy praca dyplomowa musi być napisana stylem zawiłym i trudnym do zrozumienia? Owszem, styl naukowy rządzi się swoimi prawami, ale to nie znaczy, że jesteśmy skazani na pretensjonalne słownictwo. Jak pisać przystępnie, a nie pretensjonalnie?
Językowa pretensjonalność objawia się w dużej liczbie zbędnych zapożyczeń, a przede wszystkim sformułowań jakby żywcem zaczerpniętych z języka urzędowego. Walery Pisarek określa takie zwroty mianem „napuszonych” i „koturnowych”.
Spis treści:
Uprość napuszone zwroty
Poniżej znajdziesz przykłady takich wyrażeń, które często pojawiają się w pracach dyplomowych wraz z propozycjami, jak je zmienić.
- dysponować, np. dysponować wiedzą, lepiej napisać: mieć wiedzę
- posiadać, np. posiadać znaczenie, lepiej napisać: mieć znaczenie
- stanowić, np. stanowiło problem, lepiej napisać: było problemem
- dokonać , np. dokonać wyboru, lepiej: wybrać
- nastąpić, np. nastąpiło ograniczenie władzy, lepiej: ograniczono władzę
- stworzyć, np. stworzyć możliwości, lepiej: umożliwić
- udzielać, np. udzielać odpowiedzi, lepiej: odpowiedzieć
- ulec, np. ulec poprawie, lepiej: poprawić
- wywrzeć, np. wywrzeć wpływ, lepiej: wpłynąć
Zamień dwa słowa na jedno
Często w pracach dyplomowych spotyka się dwa słowa tam, gdzie jeden wyraz mógłby oddać sens z równą precyzją. Oto przykłady w wersji „przed” i „po”:
- fakt, np. fakt rozpoczęcia, lepiej: rozpoczęcie
- proces, np. proces zmiany, lepiej: zmiana
- zjawisko, np. zjawisko determinizmu medialnego, lepiej: determinizm medialny
- problem, np. problem bezrobocia, lepiej: bezrobocie
- kwestia, np. kwestia wyłudzania, lepiej: wyłudzanie
- zagadnienie, np. zagadnienie stosunków narodowych, lepiej: stosunki międzynarodowe
- sprawa, np. sprawa złego zachowania, lepiej: złe zachowanie
- obszar, np. na obszarze nauk humanistycznych, lepiej: w naukach humanistycznych
- natura, np. sprawa natury osobistej, lepiej: sprawa osobista
- charakter, np. zajęcia o charakterze terapeutycznym, lepiej: zajęcia terapeutyczne
- sfera, np. w sferze gospodarki, lepiej: w gospodarce
- zakres, np. w zakresie nauczania, lepiej: w nauczaniu
- okres, np. w tym okresie czasu, lepiej: w tym czasie
- sposób, np. w sposób wulgarny, lepiej: wulgarnie
- cel, np. w celu uzyskania wizy, lepiej: aby uzyskać wizę
Niektóre wydarzenia w wersji „przed” mogą się czasami okazać niezbędne. Warto jednak pamiętać, że czynią tekst nudnym i rozwlekłym. Dlatego, kiedy to tylko możliwe, unikaj ich, a przynajmniej – nie nadużywaj.
Źródło: Walery Pisarek, Słowa między ludźmi, TRIO, 2004.
Więcej na temat pisania przystępnym stylem naukowym w książce Kreatywna praca dyplomowa. Jak napisać fascynujący tekst naukowy.
Przeczytaj także:
Co napisać we wstępie pracy dyplomowej. 3 części wstępu
Co to jest teza pracy dyplomowej. 5 cech i przykład tezy
Jak dobrze wybrać temat pracy dyplomowej. 4 warunki
Plan pracy dyplomowej. Który z 5 rodzajów wybrać?
Jak cytować i parafrazować w pracy dyplomowej. Różnice i przykład
Czytanie SQ3R. Jak szybciej zrozumieć teksty naukowe
Co napisać w zakończeniu pracy dyplomowej. Przykład
autorka książek specjalistycznych i beletrystycznych, doktor nauk humanistycznych, certyfikowana trenerka biznesu
2 komentarze do „Jak uprościć styl naukowy. Przykłady w wersji przed i po”
Świetny poradnik! Dziękuję. Pozdrawiam-:)
Dziękuję, zapraszam do dalszej lektury bloga i życzę sukcesów w pisaniu:)